Китай се въздържа да заеме нишата, освободена от западните автопроизводители в Русия

Китай се въздържа да заеме нишата, освободена от западните автопроизводители в Русия Снимка: theins.ru

Основната причина е тоталният срив на търсенето на руския пазар на фона на войната в Украйна, санкциите, проблемите с логистиката и падащите доходи на руснаците.

Това предопредели намаляването на вноса на китайски автомобили в Русия, докато износът им за Европа се увеличава. Макар че пет от 20-те най-продавани марки коли в Руската федерация са китайските Chery, Geely, Naval, Changan и Lifan, китайските автомобилни производители са преценили, че няма да се стремят да заемат пазарния дял на европейските, американските и японските автомобилни компании, които напуснаха Русия, съобщава „Коммерсантъ”, позовавайки се на данни от китайските митници.

Според анализаторите позицията на китайските компании няма да се промени, тъй като не са сигурни във възстановяването на търсенето, а също и заради несигурността на политиката на руските власти по отношение на автомобилната индустрия.

В парично изражение вносът на автомобили от Китай за Русия спадна до почти $ 32 милиона през май срещу $ 84,6 милиона през април и $ 190,7 милиона през март. Вносът на автомобилни части показва смесена динамика: през февруари беше $ 117,1 милиона, но след срива през март до $ 76,3 милиона, през май отбеляза леко нарастване до $ 81,3 милиона. Изданието отбелязва, че руските автомобилни производители АвтоВАЗ, КамАЗ, ГАЗ и УАЗ купуват значителна част от необходимите им компонентите от Китай.

Намалялото търсене не е единственият проблем за китайските автомобилни производители. Войната в Украйна подкопа установените вериги за доставки, което повиши разходите на компаниите, принудени да търсят алтернативи. Ефектът на доминото се отрази на цената на новите автомобили и резервни части, като засегна допълнително търсенето в Русия и съответно намали интереса на китайската автомобилна индустрия към руския пазар.

В момента и китайският автомобилен пазар търпи спад в продажбите, но това не насочи китайските автомобилни гиганти към Русия, а изборът им падна върху Европа, където вносът на китайски електромобили през май се удвои в сравнение със същия месец на миналата година.

В самата Русия обемът на автомобилното производството е паднал пет пъти заради изтеглянето на чуждестранните партньори, а спадът в продажбите през април достигна 78,5%. Заради инвазията в Украйна са затворени 18 от 20 автомобилни завода. Президентът Владимир Путин призна проблема и миналата седмица нареди на кабинета до 1 септември да изготви стратегия за възстановяване на руската автомобилна индустрия. 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: